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Krishnamurti: It is one of the easiest things to ask a question. Probably some of us have been thinking what our question will be while the speaker was going on. We are more concerned with our question than with listening. one has to ask questions of oneself, not only here but everywhere. To ask the `right' question is far more import!!ant than to receive the answer. The solution of a problem lies in the understanding of the problem; the answer is not outside the problem, it is in the problem. one cannot look at the problem very clearly if one is concerned with the answer, with the solution. Most of us are so eager to resolve the problem without looking into it - and to look into one has to have energy, intensity, a passion; not indolence and laziness as most of us have - we would rather somebody else solved it. There is nobody who is going to solve any of our problems, either political, religious or psychological. one has to have a great deal of vitality and passion, intensity, to look at and to observe the problem and then, as you observe, the answer is there very clearly.
- This does not mean that you must not ask questions; on the contrary you must ask questions; you must doubt everything everybody has said, including the speaker.
- 크리슈나무르티: 질문을 묻는 것은 가장 쉬운 일 중의 하나입니다. 아마도 우리들 중 몇 몇은 강연자가 말하는 동안 우리의 질문은 무엇일까 하고 생각을 해 봤을 겁니다. 우리는 귀 기울이는 것 보다는 우리의 문제에 관심이 많습니다. 사람이라면 여기서 뿐 아니라 어디에서건 자신에 대한 질문을 던져야 합니다. 올바른 질문을 던지는 것이 그 질문에 대한 대답을 얻어내는 것 보다 훨씬 더 중요합니다. 문제의 해결은 문제를 이해하는데 놓여 있습니다. 답은 문제의 외부에서 주어지는 게 아닙니다. 답은 문제자체에 놓여 있습니다. 사람이 답과 해결에 관심이 쏠려 있다면 문제를 아주 말끔하게 바라 볼 수가 없습니다. 우리들 대부분은 문제를 바라보지도 않고 문제부터 해결해 보려고 열심입니다. 문제를 바라보기 위해서는 에너지와 강렬함과 열정을 지녀야 합니다. 우리들 대부분이 지니고 있는 게으름이나 나태 가지고는 안 됩니다. 우리는 차라리 다른 누군가가 문제를 해결해 주기를 원하거든요. 우리의 문제를 풀어 줄 수 있는 사람이란 없는 겁니다. 정치적 문제이건, 종교적 문제이건, 심리적 문제이건 간에 문제를 풀어 줄 수 있는 사람이란 없습니다. 사람은 대단한 활력과 열정, 강렬함을 가지고 문제를 바라보고 관찰해야 합니다. 당신이 문제를 관찰할 때, 해답은 거기에 아주 말쑥하게 존재합니다. 이 말은 당신이 질문을 하지 말아야 된다는 뜻이 아닙니다. 그와는 반대로, 당신은 질문을 해야만 합니다. 강연자를 포함한 모든 사람이 말한 것들을 의심해 보아야만 합니다.
- Questioner: Is there a danger of introspection in looking into personal problems?
- 질문자: 개인적인 문제를 뚫어지게 바라보는 내향적인 관점에 위험성은 없습니까?
- Krishnamurti: Why shouldn't there be danger? To cross the street there is a danger. Do you mean to say, we must not look because it is dangerous to look? I remember once - if I may repeat an incident - a very rich man came to see us and he said, `I am very, very serious and concerned with what you are talking about and I want to resolve all my `so and so' you know the nonsense that people talk about. I said, 'All right, Sir, let us go into it,' and we talked. He came several times, and after the second week he came to me and he said, `I am having dreadful dreams, frightening dreams, I seem to see everything around me disappearing, all kinds of things go; and then he said, `Probably this is the result of my inquiry into myself and I see the danger of it; after that he did not come any more.
- 크리슈나무르티: 거기에 무슨 위험이 있습니까? 길거리를 횡단할 때도 위험은 존재합니다. 당신 말대로라면, 바라보는 데는 위험이 존재하기 때문에 바라보지 말아야 한다는 겁니까? 이런 일이 기억납니다. 제가 옛날 일화를 하나 소개하겠습니다. 아주 부유한 사람이 저희를 보러 와서는 ' 저는 정말, 정말 진지합니다. 저는 당신이 말씀하시는 바에 관심이 많습니다. 저는 '그저 그렇고 그런' 저의 모든 일상을 해결하기를 원합니다. 당신은 사람들이 재잘거리는 저 넌센스들을 잘 아실겁니다.' 제가 말해 주었습니다. ' 좋습니다. 우리 함께 찾아가 보죠. ' 우리는 얘기를 나누었습니다. 그는 몇 번 찾아왔었는데, 2주 뒤에는 와서는 하는 말이, ' 아주 무서운 꿈을 꿉니다. 겁이 나는 꿈입니다. 제 주위의 모든 것이 사라지는 듯이 느껴집니다. 모든 종류의 일들이 멀리 가 버리는 듯 합니다. ' 그리고 하는 말이 ' 아마도 이것은 제 자신을 탐구하면서 생긴 일 같습니다. 그것은 위험한 것 같습니다. ' 그리고는 더 이상 찾아 오지 않더군요.
- We all want to be safe; we all want to be secure in our petty little world, the world of `well established order' which is disorder, the world of our particular relationships, which we do not want to be disturbed - the relationship between wife and husband in which they hold together tight, in which there is misery, distrust, fear, in which there is danger, jealousy, anger, domination.
- 우리들 모두는 안전하길 바랍니다; 이러한 조잡하고 협소한 세상에서 안전하기를 원합니다. ' 잘 짜여진 질서 ' 가 있는 세상, 즉, 무질서한 세상에서 안전하기를 바랍니다. 우리들의 특수한 관계가 혼란스럽게 되기를 바라지 않는 그런 세상을 바랍니다. 아주 밀접하게 꽉 붙어 있는 아내와 남편의 관계, 비참과 불신과 두려움이 있는 세상, 위험과 질투와 화와 우월함이 존재하는 세상 말입니다.
- There is a way of looking into ourselves without fear, without danger; it is to look without any condemnation, without any justification, just to look, not to interpret, not to judge, not to eval!!uate. To do that the mind must be eager to learn in its observation of what actually is. What is the danger in `what is'? Human beings are violent; that is actually `what is; and the danger they have brought about in this world is the result of this violence, it is the outcome of fear.
- 두려움이나 위험 없이 우리 자신을 바라보는 길이 있습니다. 그것은 어떤 비난도 없이, 어떤 정당화도 없이, 그냥 바라보는 것입니다. 해석하지 않고, 판단하지도 않고, 평가하지도 않고서 말입니다. 마음이 그렇게 하기 위해서는 현실적인 실재가 무엇인지를 관찰하는 속에서 배우려는 열정이 있어야만 합니다. ' 있는 그것 ' 에 무슨 위험이 있습니까? 인간은 폭력적입니다; 그것이 현실적인 ' 있는 그것 '입니다; 그리고 우리가 이 세상에서 초래한 위험이 바로 이런 폭력의 결과입니다. 두려움의 결과물입니다.
- What is there dangerous about observing it and trying to completely eradicate that fear? - that we may bring about a different society, different values? There is a great beauty in observation, in seeing things as they are, psychologically, inwardly; which does not mean that one accepts things as they are; which does not mean that one rejects or wants to do something about `what is; the very perception of `what is' brings about its own mutation. But one must know the art of `looking' and the art of `looking' is never the introspective art, or the analytical art, but just observing without any choice.
- 그것을 관찰하여 그러한 두려움을 완전히 뿌리뽑는 시도 어디에 위험이 존재합니까? - 아주 다른 사회, 아주 다른 가치를 불러올지도 모르는 그것에 말입니다. 심리적으로 내적으로, 관찰 속에는 위대한 아름다움이 있습니다. 있는 그대로의 사실을 바라보는 것에는 위대한 아름다움이 있습니다. 이 말은 있는 그대로의 사실을 수용하라는 뜻이 아닙니다. 이 말은 있는 그대로에 관해 어떤 일을 하는 것을 거부하라거나 혹은 있는 그대로에 관해 어떤 일을 하는 것을 바란다는 뜻이 아닙니다. 있는 그대로를 지각하는 바로 그것이 있는 그대로의 상태에 변이를 초래합니다. 그러나 사람이라면 '바라보는' 예술을 알아야만 합니다. 바라보는 예술은 내향적인 예술이 아니며 분석적인 예술이 아닙니다. 그것은 아무런 선택 없이 그냥 지켜보는 것입니다.
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