크리슈나무르티(K)/K 글모음

EIGHT CONVERSATIONS - 4TH

그러한 2008. 7. 31. 14:15

 

EIGHT CONVERSATIONS 4TH CONVERSATION

Questioner I have got one predominating habit; I have other habits, but they are of less import!ance. I have been fighting this one habit as long as I can remember. It must have been formed in early childhood. Nobody seemed to care enough to correct it then and gradually as I grew older it became more and more deep-rooted. It disappears sometimes only to come back again. I don't seem able to get rid of it. I would like to be completely master of it. It has become a mania with me to overcome it. What am I to do

질문자 저는 아주 강력한 습관이 하나 있습니다. 다른 습관들도 있기는 있지만, 그런 것들은 문제가 아닙니다. 제가 기억하는 한, 저는 이 하나의 습관과 싸워왔습니다. 이 습관은 아무래도 아주 어렸을 때부터 형성되었지 싶은데, 그 누구도 이 습관을 고칠 수 있도록 보살펴 주지 않았고, 그러니 자라면서 점점 더욱 더 뿌리 깊게 박히게 된 거지요. 때때로 사라지기는 하지만, 곧 다시 되돌아오곤 합니다. 아무래도 저는 이 습관을 고칠 수가 없을 것 같습니다. 그래도 어찌어찌 이 습관을 완전히 마스터해야 하겠기에, 이제 그것을 극복하는 것에 또 미쳐 있습니다. 이것을 어찌 해야 합니까

Krishnamurti From what you say you have fallen into a habit for many, many years and you have cultivated another habit, the habit of fighting it. So you want to get rid of one habit by cultivating another which is the denial of the first. You are fighting one habit with another. When you can't get rid of the first habit you feel guilty, ashamed, depressed, perhaps angry with yourself for your weakness. The one habit and the other are the two sides of the same coin without the first, the second wouldn't be, so the second is really a continuation of the first as a reaction. So now you have two problems whereas in the beginning you had only one.

크리슈나무르티 듣고 보니, 아주 오랫동안 습관에 빠져 있었기 때문에, 이제는 그 습관과 싸우는 것이 또 습관으로 되었다는 말이군요. 그러니 보세요, 선생은 다른 습관을 길러서 그 습관을 제거하려고 했는데, 그 다른 습관이라는 것이 바로 처음 습관을 부정하는 습관이란 말이지요. 선생은 결국 다른 습관을 가지고 이 습관과 싸우고 있는 것입니다. 처음 습관이 고쳐지지 않았을 때, 자책도 했을 것이고, 부끄러워도 했겠고, 의기소침하기도 했겠지요. 아마도 자신의 나약함에 스스로에게 화까지 났을 겁니다. 하나의 습관과 그 다른 습관은 같은 동전의 양면입니다. 처음 것이 없다면, 두 번째 것은 존재할 수 없는 것이지요. 그러니 두 번째 습관은 사실상 반작용으로서 처음 습관의 연속인 것입니다. 자 보세요, 지금 선생은 두 개의 문제를 가지고 있습니다, 그런데 그것이 처음에는 하나 뿐이었던 것이란 말이지요.


Questioner I know what you are going to say because I know what you say about awareness, but I can't be aware all the time.

질문자 선생님께서 알아채기에 대해서 말씀하신 것을 알고 있기 때문에, 지금 여기서도 그 말씀을 하실 것 같지만, 문제는 제가 꾸준히 알아채기를 할 수가 없다는 것입니다.

Krishnamurti So now you have several things going on at the same time first of all the original habit, then, the desire to get rid of it, then the frustration of having failed, then the resolve to be aware all the time. This network has arisen because deeply you want to get rid of that one habit; that is your one drive, and you are all the time balancing between the habit and the fighting of it. You don't see that the real problem is having habits, good or bad, not just one particular habit. So the question really is, is it possible to break a habit without any effort, without cultivating its opposite, without suppressing it through uninterrupted vigilance which is resistance Uninterrupted vigilance is simply another habit since it is generated by the habit it is trying to overcome.

크리슈나무르티 이러니 자, 지금 선생은 동시에 여러 가지 문제들을 가지게 되는 겁니다. 우선 제일 처음의 습관이 있고, 거기에 그것을 제거하려는 욕망이 있으며, 또 그 실패에 대한 좌절이 있습니다. 게다가 또 알아채기를 꾸준히 해야겠다는 결심의 문제도 가지게 된 거지요. 하나의 습관을 제거하려고 했을 뿐인데, 이렇게 문제들이 얽히게 된 거라는 말입니다. 하나의 습관을 없애려는 동기였는데, 그것이 그 습관과 또 그것을 없애려는 싸움 사이에서 균형을 유지하고 있게 된 거지요. 여기서 선생은 하나의 특정한 습관이 아니라, 좋은 것이거나 나쁜 것이거나 간에, 습관을 가진다는 것 자체가, 진짜 문제라는 사실을 보지 않고 있는 것입니다. 정말 문제가 되는 것은, 아무런 노력도 들이지 않고, 반대되는 것을 끌어들이지 않으면서, 또한 이건 저항이기도 합니다만, 끊임없는 경계심을 통한 억압도 없이, 습관을 그냥 깨뜨릴 수가 있겠느냐 하는 것입니다. 여기서 끊임없이 경계한다는 것도 곧 또 하나의 습관일 뿐입니다. 왜냐하면 그것은 극복하려는 노력에 의해서 생긴 것이기 때문입니다.

Questioner You mean, can I get rid of the habit without generating this complicated network of reactions to it

질문자 그러면 선생님께서는, 습관에 대한 반작용이 일으키는 복잡한 얽매임 같은 것들이 없이도, 제가 습관을 제거할 수 있다고 말씀하시는 것입니까

Krishnamurti So long as you want to get rid of it, that complicated network of reactions is actually in operation. The wanting to get rid of it is that reactionary network. So really you have not stopped this futile reaction to the habit.

크리슈나무르티 일단 선생이 습관을 없애려고 하는 한, 그 반작용들은 복잡하게 얽매이도록 되어 있습니다. 제거하려고 하는 그 바램이 바로 반작용의 얽매임입니다. 그러니 선생은 사실상 그 습관에 대한 자질구레한 반작용을 멈추지 않는다는 말이지요.


Questioner But all the same, I must do something about it!

질문자 그러나 저는 그 습관에 대하여 어떤 것이라도 해야만 합니다.


Krishnamurti That indicates that you are dominated by this one desire. This desire and its reactions are not different from the habit, and they feed on each other. The desire to be superior is not different from being inferior, so the superior is the inferior. The saint is the sinner.

크리슈나무르티 그게 바로 선생 자신이 하나의 욕망에 지배 당하고 있다는 것을 보여주는 것입니다. 욕망과 그 반작용들이 저 습관과 다르지 않거든요. 그것들은 서로서로를 먹여 살리는 것입니다. 뛰어나고 싶다는 욕망은 자기가 열등하다는 사실과 다르지 않습니다. 그러니 우등이 바로 열등이지요. 성인이라고 하는 것이 바로 죄인인 것입니다.

Questioner Should I, then, just do nothing about it at all

질문자 그렇다면 무조건 아무 것도 안 해야 된다는 말씀이십니까

Krishnamurti What you are doing about it is to cultivate another habit in opposition to the old one.

크리슈나무르티 습관에 대하여 그 무엇을 한다는 것은, 오랜 습관에 대응되는 또 다른 습관을 기르는 것이 됩니다.

Questioner So if I do nothing, I am left with the habit, and we are back where we started.

질문자 그러나 아무 것도 안 한다면, 제 습관은 그대로 남게 되는데요, 그러면 맨처음으로 되돌아가지 않습니까.

Krishnamurti Are we though Knowing that what you do to break the habit is the cultivation of another habit, there can be only one action, which is to do nothing at all against that habit. Whatever you do is in the pattern of habits, so to do nothing, to have the feeling that you don't have to fight it, is the greatest action of intelligence. If you do anything positive you are back in the field of habits. Seeing this very clearly there is immediately a feeling of great relief and great lightness. You now see that fighting one habit by cultivating another does not end the first habit so you stop fighting it.

크리슈나무르티 그럴까요 습관을 깨기 위해서 또 다른 습관을 길렀다는 것을 정말로 알았다면, 그때는 오로지 단 하나의 행동만이 있을 수 있습니다. 그것은 습관에 대해서 전혀 아무 것도 안 한다는 것이지요. 그 무엇이라도 한다고 하면, 그것은 여전히 습관의 틀 속에 있는 겁니다. 그러니 아무 것도 안 한다는 것이, 그것에 대해서 싸워서는 안 된다는 느낌을 가지는 것이 최고의 지성적인 행동입니다. 그 무슨 적극적인 행동이라도 하게 되면, 습관의 영역으로 되돌아가는 겁니다. 이것을 아주 분명히 이해하게 되면, 그 순간에는 즉각적으로 이제 구제되었다는 느낌이나 아주 번쩍 하는 느낌이 들게 될 것입니다. 그러니 선생은 이제 다른 습관을 길러서 어떤 습관과 싸우게 해서는 그게 끝나지 않는다는 사실을 알게 된 것입니다. 그러니 이제 그렇게 싸우지 않겠지요.


Questioner Then only the habit remains, and there is no resistance to it.

질문자 그러면 이제 그 습관만 그대로 남아 있습니다. 그리고 거기에 저항하지 않고 말씀입니다.

Krishnamurti Any form of resistance feeds the habit, which does not mean that you go on with the habit. You become aware of the habit and of the cultivation of its opposite, which is also a habit, and this awareness shows you that whatever you do with regard to the habit is the formation of another habit. So now, after having observed this whole process, your intelligence says, don't do anything about the habit. Don't give any attention to it. Don't be concerned with it because the more you are concerned with it the more active it becomes. Now intelligence is in operation and is watching. This watching is entirely different from the vigilance of resisting the habit, reacting to it. If you get the feeling of this intelligence watching, then this feeling will operate and deal with the habit, and not the vigilance of resolution and will. So what is import!ant is not habit but the understanding of habit which brings about intelligence. This intelligence keeps awake without the fuel of desire, which is will. In the first instance the habit is confronted with resistance, in the second it is not confronted at all, and that is intelligence. The action of intelligence has withered the resistance to the habit on which the habit feeds.

크리슈나무르티 그 어떤 형식의 저항이라도 그 습관을 먹여 살리는 것이 됩니다. 그렇다고 이 말이 습관을 그대로 계속하라는 게 아닙니다. 선생은 이제 그 습관과 그 반대 습관에 대해서 알아채게 되었고, 그런 알아채기로 인하여, 하나의 습관에 대해서 그 무엇을 하던지 간에 그것은 또 다른 습관일 뿐이라는 것을 알게 된 것입니다. 자, 보세요, 이 모든 과정을 바라보고 나서, 선생의 지성이 작동해서는, 습관에 대해서 그 어떤 것도 하지 말라고 하게 되는 겁니다. 이제 습관에 대해서 주의를 기울이지도 마세요. 그대로 내버려 두세요, 왜냐하면 관심을 가지게 되면 될수록 습관은 더욱 더 활동적으로 되기 때문이지요. 그러면 이제 지성이 작동하게 되어서는, 가만히 바라보게 되는 겁니다. 이렇게 바라본다는 것은, 반작용으로서 습관에 저항하는 경계심을 가진다는 것과는 완전히 다른 것입니다. 만약 선생께서 이렇게 지성으로 바라본다는 것에 대한 느낌을 지니고 있다면, 바로 그런 느낌이 작용할 것이고, 그로써 습관을 다루게 될 것입니다. 의지나 결심으로써 경계하는 것이 아니란 말이지요. 중요한 것은 습관이 아니라 습관을 이해한다는 것입니다. 그래야 거기서 지성이 우러나오는 것이거든요. 이 지성은 욕망의 연료가 없이도, 욕망이 바로 의지입니다만, 항상 깨어 있습니다. 처음에는 주저하면서 습관에 대면하겠지만, 두 번째부터는 절대로 대면하지 않게 됩니다. 그게 바로 지성입니다. 지성이 작용하게 되면 습관을 먹여 살리던 저항도 시들어버립니다.

Questioner Do you mean to say that I have got rid of my habit

질문자 선생님께서는 지금 여기서 바로 제가 제 습관을 제거하기라도 했다는 말씀입니까

Krishnamurti Go slowly, don't be too hasty in your assumption of having got rid of it. What is more import!ant than habit is this understanding, which is intelligence. This intelligence is sacred and therefore must be touched with clean hands, not exploited for trivial little games. Your little habit is utterly unimport!ant. If intelligence is there the habit is trivial; if intelligence is not there, then the wheel of habit is all you have got.

크리슈나무르티 천천히 가보세요, 습관을 제거한다는 가정을 가지고 그리 서두르지 마세요. 습관 자체보다 훨씬 더 중요한 것이 바로 이 이해입니다. 그게 지성이거든요. 이 지성은 신성한 것입니다. 그러니 마땅히 아주 깨끗한 손으로 다루어야지요. 하찮게 생각해서는 결코 안 됩니다. 선생의 자잘한 습관들이 더 중요한 게 아닙니다. 거기에 지성이 있다면 습관이란 하찮은 문제일 테지만, 거기에 지성이 없다면 선생에게는 습관의 바퀴만이 잔뜩 남아 있겠지요.

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